Johan Lindegren intervjuade Moomsteatern.
Hur länge har ni haft teatern?
Moomsteatern startades 1987 av Kjell Stjernholm och Studieförbundet Vuxenskolan. Det är alltså 34 år sedan. 1992 blev Moomsteatern en Daglig verksamhet i Malmö stad. 2005 satsade teatern på att lämna omsorgen och bli en helt professionell teater. Då anställdes fem skådespelare från Daglig verksamhet-gruppen av teatern. Det gjorde vi genom att i tre år få våra pengar genom ett EU-projekt. Målet var att när EU-projektet tog slut skulle teatern finansieras av svenska kulturpengar, så som andra teatrar gör. Det lyckades vi med och sedan 2008 är vi en professionell teater som finansieras av Kulturrådet, Region Skåne kultur och Malmö stad kultur. Vi har ända sedan dess anställt skådespelare med intellektuella funktionsvariationer.
Har ni med musik i era föreställningar? Spelar ni själva musik?
Vi har musik med i alla våra föreställningar. Musiken är en viktig del av våra teaterföreställningar, eftersom den skapar stämningar och känslor hos publiken. Vi har en kompositör anställd hos oss, som ofta skriver musiken till våra föreställningar. Ibland sjunger någon av våra skådespelare på scenen, men det är ingen av dom som spelar något instrument. Däremot så får våra skådespelare lektioner i sång, röst och rytm av vår kompositör Jan-Erik.
Har ni satt upp någon musikal någon gång?
Det är väldigt sällan vi spelat musikal eftersom vår styrka handlar om att göra teater. Men många av våra föreställningar innehåller mycket musik. Till hösten kommer vi att sätta upp en familjeföreställning som heter Spöket på Canterhus – det blir inte en musikal, men det blir väldigt mycket musik, rytm och rörelse. Skådespelare Dennis Nilsson berättar att senast vi gjorde en musikal var 2014, då vi satte upp Ringaren i Notre Dame. Niclas Lendemar, som varit skådespelare på Moomsteatern sedan 1996, berättar att han 2003 spelade huvudrollen som Speciell i en nyskriven musikal som hette Speciells Evangelium.
Har ni tittat på musikal i London?
Moomsteatern har aldrig besökt London tillsammans, men några av våra medarbetare har varit där på privata resor. Dennis Nilsson berättar att han sett musikalen Billy Elliot både i London och i Malmö. ”Att se musikaler är det bästa jag vet, det är min favoritgenre inom scenkonsten” berättar Dennis. Medarbetarna på Moomsteatern besöker ofta olika föreställningar tillsammans. Det är roligt, men det är också utvecklade för ens egna skådespelande att se andra föreställningar.
Har ni sett musikalen Skönheten och odjuret?
Några av skådespelarna såg Skönheten och odjuret på Malmö opera. Skådespelare Tryggve Algeus berättar att han tyckte den var riktigt bra. Några har också besökt Malmö opera för att se Dr Zivago och Top Hat.
Har ni jobbat med Funkisfestivalen någon gång?
Nej, det har vi aldrig gjort.
Vart brukar ni sätta upp er teater?
Vi har en egen scen i Malmö, där vi spelar alla våra föreställningar. Vi gör oftast två och ibland tre produktioner per år. Varje produktion spelar mellan 20 och 40 föreställningar. Men vi spelar också på andra ställen. Ibland gör vi pjäser som åker på turné till andra städer. Vid några tillfällen har vi gjort föreställningar som har spelat utomlands, till exempel i Frankrike och Storbritannien.
Hur många är ni i gruppen?
Idag är vi sju skådespelare i den fasta ensemblen på Moomsteatern. Men i våra pjäser jobbar vi också tillsammans med projektanställda skådespelare. Det betyder att när vi gör en pjäs så kanske vi anställer ytterligare ett par skådespelare som jobbar hos oss med endast den pjäsen.
Vart finns gruppen?
Vår scen ligger vid Nobeltorget i Malmö.
Gör ni bara teater?
Vårt fokus är helt och hållet på att göra teater, men det innebär att vi även gör andra saker som är hänger ihop med dom pjäser vi jobbar med eller för att utvecklas som skådespelare. Dennis Nilsson berättar att skådespelarna bland annat jobbar med att hålla i teaterworkshops för andra grupper. ”Just nu jobbar vi med att ta fram övningar som vi kan göra tillsammans med barngrupper. Det är skolklasser som vill göra Skapande Skola-projekt tillsammans med oss. Då både ser dom någon av våra föreställningar och så kommer dom vid ett annat tillfälle och har teaterworkshops tillsammans med oss skådespelare.” berättar Dennis. Han berättar också att skådespelarna har mycket fortbildning för att öva sig i att bli bättre skådespelare. Det kan till exempel vara röstövningar tillsammans med teaterns kompositör eller att teatern tar in en pedagog som tillsammans med skådespelarna jobbar med berättarteknik eller textanalys. Tryggve Algeus berättar att skådespelarna också gör mycket fysisk träning tillsammans, eftersom det är viktigt att hålla igång sin kropp när man är skådespelare.
Vilka föreställningar har ni satt upp?
Vi har gjort massor av föreställningar, allt från klassiker av Shakespeare och Strindberg till helt nyskrivna verk. Ibland gör vi pjäser för barn, ibland för ungdomar och ibland för vuxna. En del är humoristiska och andra är allvarliga. Vi tycker det är viktigt att vi inte hamnar i något slags fack och att skådespelarna får chansen att spela alla möjliga typer av roller. Vi undviker att förstärka dom fördomar som finns mot personer med funktionsvariationer. Det är viktigt för oss att publiken som besöker oss ser människor och inte funktionshinder.
Om ni vill se vilka pjäser vi har gjort hittar ni dom under Arkiv på vår hemsida:
http://moomsteatern.com/arkiv/
Hur har 2020 varit för er?
Det har varit tufft eftersom vi inte kunnat göra det som vi allra helst vill göra; nämligen att spela teater. Framför allt har vi ju inte fått möta vår publik och det saknar alla väldigt mycket. Periodvis under året har vi samlats i mycket små grupper och gjort olika typer av fortbildning. Fem av skådespelarna har spelat in en filmad humorserie som vi snart ska lägga ut på Youtube. Två av skådespelarna, Frida Andersson och Fridis Schriver, gjorde i höstas en barnföreställning som heter ”Det bor en prinsessa på månen, faktiskt!” som kunde spela för en skolklass i taget. Men när smittspridningen varit som störst och restriktionerna som skarpast har vi valt att vara försiktiga för våra medarbetares skull och stängt ner all fysisk verksamhet på teatern och jobbat hemifrån. Då har vi bara setts över zoom.
Tryggve Algeus berättar att han är trött på hemmasittande och saknar att träffa folk och få umgås. ”När man inte träffar sina arbetskamrater varje dag blir det ju så att man inte umgås med så många.” säger Tryggve. Han berättar att vi ändå setts på zoom varje vecka, att han och de andra skådespelarna hållit igång med fysisk träning hemma och att de gjort en massa fortbildning över zoom: ”Vi har hittat på teaterövningar som man kan göra över zoom, vi har hållit i hemma-träningspass för varandra, vi har sett samma filmer och digitala teaterföreställningar som vi sedan har pratat om tillsammans. Och vi har haft ett poesi-projekt där vi jobbade över zoom.”
Niclas Lendemar fyller i att vi faktiskt haft en del sociala aktiviteter under året också. Vi såg utomhus och hade sommarfest innan semestern och kick-off med picknick efter sommarsemestern, sedan hade vi julfest på zoom, minns Niclas.
Skådespelare Frida Andersson berättar att hon verkligen saknar att få träffa folk och längtar efter att jobba. Men hon är också glad att hon i höstas fick chansen att jobba med pjäsen ”Det bor en prinsessa på månen, faktiskt!” och att hon kände att hon utvecklades under den produktionen. ”Vi brukar vara många skådespelare i våra pjäser, men i den här var vi bara två skådespelare – det var jag och Fridis – och det blev liksom full fokus på bara oss två.”
Dennis Nilsson säger att det verkligen varit ett annorlunda år och att vi har försökt att jobba med så mycket som det går när vi inte kunnat göra teater som vi brukar. ”Det har varit jobbigt att vi måste planera om hela tiden och att saker blir inställda. Hösten 2020 skulle vi ha gjort ett samarbete med Helsingborgs stadsteater, som skulle spelas på deras stora scen, som vi fick skjuta fram. Jag hade sett fram emot det så mycket och nu kommer det att dröja två år tills vi får göra det.” säger Dennis. Men han berättar också att vi gjort en massa fortbildning och förberedande arbete som vi kan ha användning för längre fram. Röstlektioner och fysisk träning kommer att vara väldigt användbart under höstens arbete med Spöket på Canterhus. ”Nu är jag supertaggad på att få komma igång och göra teater igen!”