Något man ser tydligt när man kommer in i Synsam-butiken är att i år är modet brett och trenderna många. Sportigt, kattigt och transparenta bågar med färgade glas är några av modellerna som under våren gått allra bäst. “Folk vågar sticka ut lite mera”, konstaterar Helene på Synsam.
Variabelns redaktion fick testa många olika modeller och man ser att smaken är som baken när det kommer till solglasögon. Medan Tjalle körde på en sportig modell, valde Johan en klassisk och Ann-kristin tog en kattig variant. “Jag älskar de här klassiska modellerna, jag behöver nya sådana här” Säger Johan. Som menar att ett par klassiska svarta solglasögon funkar vid alla tillfällen: “Dessa kan man ha hela tiden, till vardag eller fest”.
Synsam har just nu ett erbjudande där man får, istället för att köpa, hyra alla sorters glasögon. Det finns olika paket och man kan välja att hyra mellan 3-10 par. “Med detta erbjudande så finns det utrymme att våga ta ett par glasögon/ solglasögon som man kanske inte hade vågat innan om man skulle köpa dem.”
Dom som jag prövade med den fina bågen, den guldiga, gillade jag väldigt mycket. Men också den modellen som passade min skjorta. Det var samma färg. Det tycker jag är fint, när man har samma färg på solglasögon och kläder. Det matchar då” Säger Ann-Kristin. “Jag har köpt ett par solglasögon från Spanien. Jag använder dem när jag vill vara extra cool. “ Säger Tjalle.
Solglasögonens historia:
Det sägs att det var inuiterna som uppfann det som vi idag anser vara den första typen av solglasögon. Då var inte tanken att solglasögon skulle användas som accessoar eller för att se cool ut, utan var ett nödvändigt verktyg vid jakt. Genom att skapa tunna sprickor eller en enkel spricka på mitten av material, såsom ben eller tänder från djur, så hade inuiterna fått fram ett redskap som skyddade deras ögon från solstrålar och reflektioner från snö och is. Utan detta redskap kunde familjer gå helt utan mat, på grund av brist på framgångsrik jakt.